Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Ił-76 nadleciał z Taganrogu

Treść

"Nasz Dziennik" ustaliÅ‚: macierzystÄ… jednostkÄ… IÅ‚a-76, który 10 kwietnia br. dwukrotnie podchodziÅ‚ do lÄ…dowania na lotnisku SmoleÅ„sk Siewiernyj, byÅ‚ 708. Samodzielny PuÅ‚ku Wojskowego Lotnictwa Transportowego w Taganrogu. DowódcÄ… maszyny byÅ‚ kapitan ProÅ‚ow. Jednostka stacjonujÄ…ca nad Morzem Azowskim jest formacjÄ… odznaczonÄ… mianem Bohatera ZwiÄ…zku Sowieckiego, specjalizujÄ…cÄ… siÄ™ w strategicznych operacjach wojskowych. To samoloty tego puÅ‚ku zabezpieczaÅ‚y m.in. sowieckie interesy w rejonie Oceanu Lodowatego i zaopatrywaÅ‚y armiÄ™ rosyjskÄ… w Czeczenii.

Przed katastrofÄ… polskiego samolotu Tu-154M pod SmoleÅ„skiem na lotnisku Siewiernyj dwukrotnie do lÄ…dowania podchodziÅ‚ samolot IÅ‚-76, który ostatecznie odleciaÅ‚ z powrotem do Moskwy. Nie wiadomo jednak, jaka byÅ‚a prawdziwa misja transportowca rosyjskich siÅ‚ powietrznych. Maszyny tego typu od roku nie stacjonujÄ… na Siewiernym, a znajdujÄ…ce siÄ™ przy smoleÅ„skim lotnisku wojskowym zakÅ‚ady lotnicze nigdy nie remontowaÅ‚y samolotów zakÅ‚adów Iliuszyna, zresztÄ… majÄ… obecnie maÅ‚o zamówieÅ„ i prawie nie funkcjonujÄ….
W każdym razie trudno przypuszczać, aby w godzinach przylotu samolotów obsÅ‚ugujÄ…cych wizytÄ™ zagranicznÄ… na najwyższym szczeblu zaplanowano operacjÄ™ lotniczÄ… z niÄ… zupeÅ‚nie niezwiÄ…zanÄ…. WedÅ‚ug informacji podawanych po katastrofie, IÅ‚-76 miaÅ‚ przewozić funkcjonariuszy ochrony. Jednak w takim razie to dodatkowe wsparcie siÅ‚ Federalnej SÅ‚użby BezpieczeÅ„stwa, Federalnej SÅ‚użby Ochrony i OMON znajdujÄ…cych siÄ™ już w SmoleÅ„sku przybyÅ‚oby za późno.
Gdyby polski samolot z prezydentem Lechem KaczyÅ„skim na pokÅ‚adzie nie wyleciaÅ‚ póÅ‚ godziny później, to obie maszyny wylÄ…dowaÅ‚yby mniej wiÄ™cej w tym samym czasie, co spowodowaÅ‚oby tylko dodatkowÄ… pracÄ™ dla sÅ‚użb kontroli ruchu lotniczego. Przecież funkcjonariusze z iÅ‚a musieliby jeszcze zapoznać siÄ™ z miejscem wykonywania zadaÅ„, podzielić siÄ™, rozstawić, sprawdzić sprzÄ™t, Å‚Ä…czność itd.
IÅ‚-76 przyleciaÅ‚ z podmoskiewskiego Wnukowa, skÄ…d wykonywane sÄ… m.in. loty najważniejszych osób w paÅ„stwie. Po wykonaniu dwóch prób podejÅ›cia transportowiec zostaÅ‚ skierowany na lotnisko zapasowe w Twerze, ale zaraz po odejÅ›ciu dowództwo zdecydowaÅ‚o o powrocie na Wnukowo. Oba lotniska sÄ… oddalone od SmoleÅ„ska o blisko 340 kilometrów. Nic nie wskazuje na to, aby misja samolotu byÅ‚a w jakikolwiek sposób kontynuowana.
Co ciekawe, IÅ‚-76 wykonujÄ…cy lot z Moskwy do SmoleÅ„ska pochodziÅ‚ z jednostki stacjonujÄ…cej w odlegÅ‚ym o prawie tysiÄ…c kilometrów od obu miast Taganrogu, podczas gdy pod MoskwÄ… jest kilka baz samolotów transportowych: m.in. w samym Wnukowie, a także na specjalnie do tego przeznaczonym lotnisku w SzczoÅ‚kowie ("CzkoÅ‚owski").
Maszyna pochodziÅ‚a z 708. Samodzielnego PuÅ‚ku Wojskowego Lotnictwa Transportowego. PowstaÅ‚ on w czasie II wojny Å›wiatowej, 7 października 1942 roku, czyli na poczÄ…tku wielkiej ofensywy Armii Czerwonej przeciw siÅ‚om niemieckim, miesiÄ…c przed bitwÄ… pod Stalingradem. KoncentrujÄ…ce siÄ™ i posuwajÄ…ce na zachód wojska potrzebowaÅ‚y zaopatrzenia z gÅ‚Ä™bi kraju. Ten okres stanowi w rzeczywistoÅ›ci poczÄ…tek radzieckiego lotnictwa transportowego. Eskadry Samodzielnego PuÅ‚ku Lotnictwa Specjalnego Przeznaczenia zostaÅ‚y rozbudowane do samodzielnych puÅ‚ków. Jeden z nich to interesujÄ…ca nas jednostka, którÄ… nazwano 2. PuÅ‚kiem Lotnictwa Transportowego.
WykonywaÅ‚ on zadania w zakresie przewozu sztabów wojsk lÄ…dowych, dostarczania części zamiennych i innego wyposażenia dla samolotów jednostek bojowych walczÄ…cej Armii Czerwonej. Jego maszyny spÄ™dziÅ‚y do koÅ„ca wojny w powietrzu Å‚Ä…cznie prawie 40 tys. godzin.
Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych jednostkÄ™ skierowano do wykonywania lotów w rejonach arktycznych, co wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z zachowaniem przez stronÄ™ sowieckÄ… równowagi wpÅ‚ywów w potencjalnie strategicznym rejonie Oceanu Lodowatego, gdzie ZSRS sÄ…siaduje z "wrogimi" paÅ„stwami Zachodu: KanadÄ… i USA. Z zadania zaznaczenia radzieckiej obecnoÅ›ci w obszarze podbiegunowym zaÅ‚ogi wywiÄ…zywaÅ‚y siÄ™ znakomicie, bo w 1949 roku puÅ‚k zostaÅ‚ za to uhonorowany mianem Bohatera ZwiÄ…zku Sowieckiego. Wtedy również, w ramach porzÄ…dków organizacyjnych, jednostka zostaÅ‚a przemianowana na PuÅ‚k Lotnictwa Transportowego Specjalnego Znaczenia i otrzymaÅ‚a numer 708.
SiedzibÄ… puÅ‚ku od poczÄ…tku byÅ‚o podmoskiewskie Monino, kolebka radzieckiego lotnictwa wojskowego i siedziba Akademii SiÅ‚ Powietrznych ZSRS (a obecnie Rosji). W 1960 r. zostaÅ‚ on przebazowany do azerskiego Kirowobadu (obecnie Gandża). ZmieniÅ‚y siÄ™ także jego zadania. Jednostka miaÅ‚a wspierać dziaÅ‚ania Armii Czerwonej i jej sojuszników na poÅ‚udniu. Lata 60. to dla puÅ‚ku przede wszystkim zaangażowanie w konflikt wietnamski. NastÄ™pnie podczas wojny w Afganistanie. Formacja prowadziÅ‚a również dziaÅ‚ania o charakterze ratowniczym po katastrofie czarnobylskiej i trzÄ™sieniu ziemi w Armenii.
Rozpad ZSRS to dla puÅ‚ku konieczność zmiany miejsca stacjonowania. ZostaÅ‚ on przeniesiony do leżącego nad Morzem Azowskim, tuż przy granicy z UkrainÄ…, miasta Taganrog. Tam, wtapiajÄ…c siÄ™ w strukturÄ™ siÅ‚ czarnomorskich, przyjÄ…Å‚ po innej rozformowanej jednostce okreÅ›lenia "gwardyjski" i "kerczeÅ„ski" (od pobliskiego miasta Kercz na Krymie) oraz "krasnoznamiennyj" ("oznaczony czerwonym sztandarem"). W latach 90. do zadaÅ„ jednostki należaÅ‚o zaopatrzenie wojsk interweniujÄ…cych w Czeczenii, braÅ‚a on również udziaÅ‚ w operacjach pokojowych w okresie rozpadu JugosÅ‚awii. Obecnie zapewnia aprowizacjÄ™ wojsk rosyjskich stacjonujÄ…cych na Zadniestrzu. Po przeprowadzonej w ubiegÅ‚ym roku reformie organizacyjnej w rosyjskich siÅ‚ach powietrznych puÅ‚k zostaÅ‚ przeksztaÅ‚cony w BazÄ™ SiÅ‚ Powietrznych nr 6958, ale to nowe okreÅ›lenie jak dotÄ…d praktycznie nie funkcjonuje.
Od 1987 roku podstawÄ… wyposażenia puÅ‚ku jest kilkanaÅ›cie samolotów IÅ‚-76MD produkowanych przez fabrykÄ™ zakÅ‚adów im. Iliuszyna w Taszkiencie (Uzbekistan) od 1974 roku. SÄ… to duże, czterosilnikowe odrzutowce transportowe o zasiÄ™gu 4400 km, mogÄ…ce przewieźć do 50 ton Å‚adunku oraz zabrać ponad 200 żoÅ‚nierzy z bojowym ekwipunkiem. WÅ›ród egzemplarzy użytkowanych przez 708. puÅ‚k sÄ… samoloty znajdujÄ…ce siÄ™ wczeÅ›niej na wyposażeniu rozformowanej w ubiegÅ‚ym roku podobnej jednostki stacjonujÄ…cej w SmoleÅ„sku.
DowódcÄ… jednostki jest pÅ‚k Siergiej KiziÅ‚ow. Na forum internetowym puÅ‚ku nie ma Å›ladów żadnej tajemniczej obecnoÅ›ci ich samolotu w SmoleÅ„sku 10 kwietnia 2010 roku. Tego dnia administrator o pseudonimie "Pogrom" umieÅ›ciÅ‚ życzenia dla dwóch oficerów obchodzÄ…cych urodziny. Sześć dni wczeÅ›niej pisaÅ‚: "PrawosÅ‚awni! Chrystus zmartwychwstaÅ‚", a ostatni wpis (z 7 listopada) brzmi: "Wszystkim forumowiczom z okazji Å›wiÄ™ta! Na rocznicÄ™ Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej! Wszystkim zdrowia i dobrobytu!".
Piotr Falkowski

Nasz Dziennik 2010-11-12

Autor: au