Na niemieckiego wydawcę i duński browar
Treść
Niemiecka spóÅ‚ka Axel Springer Polska, wydawca gazety "Dziennik" i brukowca "Fakt", dostaÅ‚a od Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na rozwój "kapitaÅ‚u ludzkiego" ponad 3,4 mln zÅ‚otych. Na liÅ›cie beneficjentów Programu Operacyjnego KapitaÅ‚ Ludzki zatwierdzonej przez szefowÄ… resortu ElżbietÄ™ BieÅ„kowskÄ… znalazÅ‚y siÄ™ banki, a nawet supermarkety. Z hojnoÅ›ci resortu skorzystaÅ‚ też duÅ„ski browar Carlsberg. Konia z rzÄ™dem temu, kto w segmencie dotacji Innowacyjna Gospodarka znajdzie choć jeden projekt z zakresu nowych technologii. Jest za to "innowacyjna" maszyna do ciastek i równie "innowacyjny" projekt: zakup wycieczki przez internet.
Na liÅ›cie beneficjentów Programu Operacyjnego KapitaÅ‚ Ludzki na lata 2007-2013 znalazÅ‚o siÄ™ ok. 8,6 tys. zadaÅ„, na które zakontraktowano ponad 8,2 mld zÅ‚otych. NaszÄ… uwagÄ™ zwróciÅ‚o zadanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki. Tu wÅ›ród przyjÄ™tych wniosków znajdziemy kilka banków, które na rozwój zawodowy swoich kadr otrzymaÅ‚y niemaÅ‚e sumy. I tak uznanie MRR zyskaÅ‚ m.in. Euro Bank SA i jego zadanie "Dynamiczny rozwój zawodowy mÅ‚odych ludzi wchodzÄ…cych na rynek pracy, poprzez staÅ‚y wzrost kompetencji w celu osiÄ…gniÄ™cia najszybszej obsÅ‚ugi klienta z zachowaniem najwyższych standardów jakoÅ›ci" warte ponad 4,6 mln zÅ‚otych. Jeszcze wyższe dofinansowanie na podobny cel (wartość projektu 5,4 mln zÅ‚) przyznano Fortis Bank Polska SA. Na liÅ›cie znalazÅ‚ siÄ™ także Bank SpóÅ‚dzielczy we Wschowej z projektem za ponad 2,2 mln zÅ‚otych. Oprócz banków na wsparcie mogli liczyć także Carlsberg Polska (kompleksowy program wzmocnienia potencjaÅ‚u adaptacyjnego oraz konkurencyjnoÅ›ci Grupy), które zgÅ‚osiÅ‚o projekt wart ponad 7,6 mln zÅ‚, czy Carrefour Polska, który na program rozwoju swoich kadr zaplanowaÅ‚ prawie 4,2 mln zÅ‚otych. Dofinansowanie otrzymaÅ‚y także "Biedronki". Na naukÄ™ zasad systemu HACCAP ich wÅ‚aÅ›ciciel Jeronimo Martins Dystrybucja SA potrzebowaÅ‚ 1,8 mln zÅ‚, a dodatkowo kierowników sklepów przeszkoli spóÅ‚ka Nowe Motywacje - projekt wart jest prawie 2,5 mln zÅ‚otych. Szkoleni bÄ™dÄ… też pracownicy BZWBK (projekt za ponad 2,6 mln zÅ‚), BRE Banku (ponad 2,4 mln zÅ‚) czy Scania Polska (dwa projekty za blisko 5,7 mln zÅ‚). Na szkolenia mogÄ… też liczyć kadry Poczty Polskiej (projekt za prawie 5 mln zÅ‚). Po pieniÄ…dze z Programu siÄ™gnÄ…Å‚ także wydawca "Dziennika", Axel Springer Polska, który na rozwój swego kapitaÅ‚u ludzkiego potrzebowaÅ‚ ponad 3,4 mln zÅ‚otych. WÅ›ród znaczÄ…cych zadaÅ„ uznanie zyskaÅ‚a DolnoÅ›lÄ…ska SzkoÅ‚a Bankowa i jej wart ponad 8,6 mln zÅ‚ projekt "Bezpieczne lotniska przyszÅ‚oÅ›ci". Z Programu chÄ™tnie korzystaÅ‚y także firmy doradcze i konsultingowe.
W przypadku projektów szkoleniowych i doradczych przedsiÄ™biorcy mogÄ… liczyć na częściowe pokrycie kosztów doradztwa - w wysokoÅ›ci 50 proc., szkoleÅ„ ogólnych - 60 proc. lub 80 proc., szkoleÅ„ specjalistycznych - 35 proc. lub 45 procent. W sumie umowy na dofinansowanie projektów na rozwój kadr nowoczesnej gospodarki opiewajÄ… na kwotÄ™ ponad 752 mln zÅ‚otych.
- Zasadniczym celem tego programu byÅ‚o wsparcie maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw. Duże przedsiÄ™biorstwa w UE zasadniczo nie otrzymujÄ… pomocy publicznej, z wyjÄ…tkiem szkoleÅ„. Uważa siÄ™, że szkolenia pracowników to pomoc publiczna, która nie przeszkadza w konkurencji. Jest ona dozwolona i coÅ› w tym jest. Jednak wiÄ™kszość pomocy winna trafiać do maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw - podkreÅ›liÅ‚a Grażyna GÄ™sicka, poseÅ‚ PiS, byÅ‚a minister rozwoju regionalnego. W jej ocenie, źle byÅ‚oby, gdyby okazaÅ‚o siÄ™, że niektóre szkolenia organizowane byÅ‚y "na siłę" po to, by firma szkoleniowa mogÅ‚a zrealizować jakiÅ› projekt - w takim przypadku pieniÄ…dze byÅ‚yby marnotrawione.
Maszyna do ciastek jako high technology
UwagÄ™ przyciÄ…gajÄ… także niektóre zdania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, w ramach którego zakontraktowano zadania za ponad 14 mld zÅ‚otych. WÅ›ród zatwierdzonych "innowacyjnych" projektów znalazÅ‚y siÄ™ takie zadania, jak podniesienie konkurencyjnoÅ›ci apteki poprzez zakup urzÄ…dzeÅ„ i oprogramowania umożliwiajÄ…cego elektronicznÄ… wymianÄ™ informacji. Okazuje siÄ™ też, że innowacyjne rozwiÄ…zania można stosować przy produkcji wyrobów piekarskich o przedÅ‚użonej trwaÅ‚oÅ›ci (projekt za ponad 4 mln zÅ‚), przy produkcji kruchych ciastek (16,2 mln zÅ‚) czy nadziewanych cukierków (14,8 mln zÅ‚). Z programu finansowana jest także budowa fabryki pÅ‚ytek ceramicznych za ponad 105 mln zÅ‚otych. Innowacyjnie bÄ™dÄ… także ankiety przeprowadzane za poÅ›rednictwem internetu (0,8 mln zÅ‚), bÄ™dziemy także pisać nowoczesnymi i ekologicznymi dÅ‚ugopisami (10 mln zÅ‚). DziÄ™ki programowi skorzystamy też z internetowego biura podróży oferujÄ…cego rezerwacje wycieczek w czasie rzeczywistym (0,5 mln zÅ‚). WÅ›ród bardziej ambitnych projektów znalazÅ‚y siÄ™ m.in. budowa rynku pojazdów elektrycznych i infrastruktury ich Å‚adowania (19 mln zÅ‚) czy rozwój proekologicznej technologii utylizacji metanu z kopalÅ„ (3,4 mln zÅ‚).
- To skandaliczne, iż jednym z osiÄ…gnięć PO IG jest maszyna do produkcji ciasteczek. DocieraÅ‚y do mnie firmy, które majÄ… spory udziaÅ‚ w innowacyjnych technologiach, nieznanych nam w Polsce, skarżąc siÄ™, iż wygrywajÄ… wÅ‚aÅ›nie "ciasteczka" - powiedziaÅ‚ nam PaweÅ‚ Poncyljusz, poseÅ‚ PiS, byÅ‚y wiceminister gospodarki. Jak zauważyÅ‚, ta sytuacja pokazuje, że nawet kiedy pieniÄ…dze pÅ‚ynÄ… z zewnÄ™trznych źródeÅ‚, to czÄ™sto siÄ™gajÄ… po nie osoby sprytne, ale niekoniecznie prezentujÄ…ce odpowiednio wysoki poziom technologiczny. Jego zdaniem, problem powstaje na etapie oceny wniosków, gdzie eksperci dość dowolnie oceniajÄ… zgÅ‚aszane projekty. Poncyljusz zauważyÅ‚, że niestety Å‚atwiej podejmujÄ… oni decyzje sÅ‚użące np. zwiÄ™kszeniu mocy produkcyjnej, a rzadko decydujÄ… siÄ™ na ryzyko wsparcia nowych i nieznanych technologii. - Rozumiem, że można przeznaczyć pewnÄ… pulÄ™ pieniÄ™dzy np. na podnoszenie standardu Å›wiadczonych usÅ‚ug biura podróży, bo stanowi to jakiÅ› wzrost konkurencyjnoÅ›ci przedsiÄ™biorstwa. Niemniej przez innowacyjnÄ… gospodarkÄ™ należy rozumieć podniesienie poziomu zaawansowania technologicznego produkowanych towarów - dodaÅ‚. Poncyljusz podkreÅ›liÅ‚, iż obecnie Polska jest znaczÄ…cym krajem w dziedzinie motoryzacji, jednak speÅ‚nia rolÄ™ montowni. - Zdemontować fabrykÄ™ i przestawić jÄ… do innego kraju nie jest problemem, ale kiedy ma siÄ™ caÅ‚e zaplecze naukowe, laboratoria technologiczne, wówczas sprawa przenosin nie jest już taka prosta. Za tym idÄ… kompetentni i doÅ›wiadczeni ludzie, potrafiÄ…cy pracować w miÄ™dzynarodowym gronie - dodaÅ‚. W ocenie Poncyljusza, "motoryzacja" jest dobrym partnerem do realizowania programu innowacyjnej gospodarki, a podmioty zajmujÄ…ce siÄ™ wynalazczoÅ›ciÄ…, udoskonalaniem technologii nie sÄ… tak bardzo narażone na kryzys. Montażownie wahania na rynkach odczuwajÄ… bardzo boleÅ›nie. - CaÅ‚a nadzieja pokÅ‚adana w innowacyjnej gospodarce polegaÅ‚a na tym, że bÄ™dÄ… to pieniÄ…dze wydatkowane na przedsiÄ™biorstwa, które rozwinÄ… siÄ™ technologicznie, które zainwestujÄ… w sprzÄ™t i oprogramowanie, zapewniajÄ…c dalszy rozwój, ale nie na zasadzie zakupienia bardziej nowoczesnej maszyny do produkcji wspomnianych już ciasteczek - kwituje Poncyljusz.
Marcin Austyn
"Nasz Dziennik" 2009-07-20
Autor: wa